Køb/salg af lejlighed

Køb af lejlighed

A/B Kongens Fiskedam har ingen venteliste for boligsøgende.

Procedure for salg af lejlighed

1.  Sælger kontakter administrator og bestyrelse.


Sælger meddeler foreningens administrator Philip Jensen (phj@newsec.dk) fra Newsec og bestyrelsen om, at man ønsker at sælge og hvorvidt en potentiel køber er fundet.

2. Sælger kontakter vurderingsmand.


Sælger kontakter foreningens vurderingsmand Vidar Illum (tlf. 4498 1024 – http://www.lejlighedsvurdering.dk) og aftaler tid for vurdering af lejligheden. Tiden skal koordineres med bestyrelsen, som skal være til stede ved vurderingen.

Til en start sendes tre forslag til tidspunkter på mailen til bestyrelsen@kgs-fiskedam.dk med minimum en uges varsel. Bestyrelsen koordinerer, hvem som kan være til stede på et af de pågældende tidspunkter. Hvis det ikke er muligt for bestyrelsesmedlemmer at deltage på de sendte tidspunkter, må sælger koordinere indtil et muligt tidspunkt er fundet.

3.  Sælgeren kontakter autoriserede el- og VVS-installatører (evt.).

Hvis vurderingsmanden vurderer, at der skal laves el- og VVS-syn, skal sælgeren arrangere el- og VVS-syn af lejligheden. Udgifter hertil afholdes af sælger, som selv afgør, hvilke firmaer, der benyttes. Det er dog en betingelse, at syn foretages af autoriseret installatør.

4.  Sælger foretager lovliggørelser.


Ulovlige installationer skal lovliggøres forud for overtagelse – uanset hvem køber er. Dette betyder, at man kan komme ud for, at der skal foretages nyt syn efter lovliggørelse. Er ændringerne af en meget simpel karakter (ikke EL/VVS) kan et bestyrelsesmedlem foretage dette.

5.  Administrator udarbejder købsaftale og sender den til sælger.

Administrator udarbejder købsaftale på baggrund af vurdering og andelskrobe. Administrator skal have tilsendt navn og adresse på køber.

Såfremt man sælger gennem mægler, skal administrator ydermere have tilsendt følgende til at kunne udarbejde købsaftale:

  • Underskrevet købskontrakt og billedlegitimation fra køber/købere.
  • Hvis banken eller andre evt. har sikkerhed i lejligheden og hvis man sælger under pris, skal man have tilsendt et underskrevet dokument på, at banken accepterer salget.

Administrator sender købsaftale til sælger.

6. Køber og bestyrelse underskriver købsaftale.


Køber besigtiger andelsmål og underskriver købsaftale og sælger sørger for at få fat i alle bestyrelsesmedlemmers underskrifter og returnerer købsaftale til administrator.

7. Administrator sender dokumenter til køber.

Når alle dokumenter er underskrevet og overdragelsen kan foregå sender administrator alle relevante dokumenter til køber og sælger.

8. Overdragelse af købesum

Administrator udbetaler hurtigst muligt herefter købesummen til sælger.

Administrator tilbageholder generelt altid 20.000 kr. af købesummen udover det beløb til udbedringer, som evt. fremgår af vurderingsrapporten. De 20.000 kr. vil blive udbetalt efter 14 dage efter godkendelse af bestyrelsen.